How to kill your darlings | 5 tactieken voor de beste versie van je tekst

Bijgewerkt: 24 jul 2019

Die ene mooie kop, die prachtige metafoor of dat grapje waar je zo lang over na hebt gedacht… en niemand snapt. Soms is het leven bruut. Maar wel leerzaam. Je schrijft namelijk niet om jezelf te raken, maar je klant. En die klant moet wel snappen waar je het over hebt.⠀

Daar komt mijn journalistieke achtergrond handig bij van pas. Op de opleiding was de term ‘kill your darlings’ zowat het eerste wat ik in mijn oren moest knopen. En natuurlijk, ik heb vaak genoeg mijn lievelingetjes in leven gehouden. En elke keer weer leerde ik de harde les dat ze niet bijdroegen aan het doel van de tekst. Gelukkig leerde ik ook steeds beter om mijn darlings de nek om te draaien. Een greep uit mijn tactieken: ⠀ 👀 1. Wait it out... Soms is het handig om even afstand te nemen van je tekst. Laat hem even een dag of twee liggen. Misschien zelfs een week. Kijk er daarna nog eens kritisch naar. Vind je het nog steeds een goed idee?⠀ ⠀ ⠀ 🔫 2. Regel een hit man. Kijk, zo komen de directe man, kritische vriendin en keiharde oma nog eens van pas. Als je twijfelt over je tekst: laat hem lezen aan iemand die er van een afstandje naar kan kijken en jouw lievelingetjes onverbiddelijk neer kan halen.⠀ ⠀ ⠀ 😵 3. Trial-and-error. Wees lekker eigenwijs en plaats dat bericht. Druk de brochure. Zet de campagne live. Misschien heb je het wel nodig om even keihard met je neus op de feiten te worden gedrukt. Weet je gelijk dat je het de volgende keer toch even iets anders moet aanpakken.⠀ ⠀ ⠀ ✂️ 4. Harde selectie. Stel jezelf de vraag: is deze zin cruciaal voor de strekking van deze tekst? Heeft de lezer hem nodig om te begrijpen waar de tekst over gaat? Zo nee, weg ermee.⠀ ⠀ ⠀ 🤺 5. Even sparren. Worstel jij met je teksten? Twijfel je over je eigen content? Ik kijk graag met je mee. En mocht het nodig zijn: dan schrap ik onverbiddelijk de lievelingetjes uit je tekst.



Branding

Ik help je om jouw (merk)verhaal ijzersterk neer te zetten, zodat jij je altijd kan onderscheiden en jezelf aantrekkelijk kan positioneren.

Concept

Dat ene haakje, waarmee je jouw klant overtuigt. In een campagne, actie of PR. Vanuit je eigen verhaal. 

Ik  bedenk 't voor je.

copy & content

Ik vertaal jouw verhaal in een bedrijfsverhaal, advertentie, video(script), beeldbank, brochure, magazine, social posts, e-mail & meer. 

Andere vraag?

Iemand nodig die meedenkt met je communicatie-strategie? Of heb je een andere vraag? Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen.

©2019  Marjolein Schurink